מה משפרים?

ההגדרה הנרחבת "רכב משופר" טומנת בחובה הרבה מאוד רכבים: מכאלה שמשפריהן התמקדו באפקט הויזואלי והווקאלי ועד למכוניות שנבנו מחדש וכל קשר בינן לבין המכונית המקורית מקרי למדי.

בצד היותר אפקטיבי אפשר למנות שיפורים פופולרים וזולים יחסית דוגמת מערכת פליטה חופשית ופילטר פתוח. אמנם נראה כי תרומתם העיקרית היא לאפקט הווקאלי אך יש המציינים כי נרשם שיפור בתגובת הדוושה ולעיתים אך תוספת הספק קלה (בין 0-7  אחוזים במקרה של מערכת מקצועית). פילטרים פתוחים הם זולים יחסית ועלותם לרוב נעה בין 500 ל-2000 שקלים ואילו מערכות פליטה חופשית מתחילות מכמה מאות שקלים לדוד אחורי רועש מתוצרת עלומה ל-5000-10,000 שקלים למערכת פליטה מלאה ואפקטיבית יותר מתוצרת מוכרת.
במנועים נטולי מגדש טורבו אין עוד הרבה מה לשפר ולבד משינוי תוכנת ניהול המנוע שיכולה לתרום גם היא עוד מספר סוסים מצומצם לעדר כל שינוי נוסף מצריך שינוי  של ממש באחת מהדרכים הבאות: הוספה של מגדש טורבו או פתיחה של המנוע והתעסקות עם שיפורים בסגנון הישן כמו החלפת גלי זיזים, הגדלת שסתומים, החלקת מעברים ועוד. בקיצור ניתוח כירורגי לא פשוט בעלות גבוהה, וברפואה כמו ברפואה ההצלחה לא תמיד מובטחת.

shipor 3

מנועים מודרניים מוגדשים הם כבר בסיס נוח בהרבה לשיפורים ובחלק נכבד מהדגמים הפופולריים ניתן להקפיץ את הספק המנוע ב-20-30 אחוזים על ידי עדכון תוכנה או סופר ציפ' ומבלי צורך לשנות שום דבר מעבר. העלות של השדרוג האפקטיבי הזה לא גבוהה במיוחד ולרוב מסתכמת בכמה אלפי שקלים.

מי שבכל זאת חפץ ביותר יכול להחליף את מחשב המנוע כולו במחשב ניהול עצמאי (מ-3500 – 11,000 שקלים) הניתן לתכנות על פי התאמה אישית של פרמטרים כגון לחץ גדישה, כמות דלק, הצתה ועוד ומאפשר אף לקבוע רמות שונות לכל הילוך.

ניתן גם להחליף את מצנן הביניים של המגדש לגדול יותר לטובת קירור ברמות גדישה גבוהות, לחזק את משאבת הדלק, להגדיל את מזרקי הדלק, להחליף את הטורבו עצמו בגדול יותר ועוד ועוד.

shipor 4

ברמה הזאת לא פעם נדרשים גם שינויים נוספים כדי להתאים את שאר מכלולי המנוע, מהחלפת הקלאץ' לכזה שיעמוד בעומס ועד לפתיחת ראש מנוע, חיזוק שסתומים ולעתים אף החלפת בוכנות.

מכיוון שכל יצרני הרכב בעולם מודעים לפופולריות העצומה של השיפורים הם מקפידים ששאר מערכות הרכב – ממערכת קירור, דרך מערכת העברת כוח ובעיקר הבלמים ומערכת המתלים – יתפקדו ללא בעיה גם עם תוספת הספק מכובדת למדי של עד כ-30 אחוזים.
למרות שקיים עוד טווח ביטחון כל מי שמשפר רכב מעבר לרמות הללו מבין שעליו להשקיע לא מעט גם בשדרוג מערכת הבלימה והמתלים.

שדרוגי מערכות בלימה קלים (שמתאימים למכוניות סטנדרטיות ולכאלו המשופרות במתינות) כוללים החלפת רפידות בלם לרפידות ספורטיביות יותר (כמה מאות שקלים) והחלפת צלחות הבלימה לצלחות (לעיתים מחורצות) מחומריים איכותיים בעלי יכולת התקררות מהירה יותר (1000-2000 שקלים)

shipor 6

למרות הסכומים הגבוהים עדיין, מעבר להנאה הרבה מעצם ההתעסקות, מדובר גם בחיסכון גדול של כסף המאפשר בעלות של 20-50 אלף שקלים (בנוסף לעלות המכונית) להפוך את המכונית לכלי מדהים ששום דבר בעלות של פחות מחצי מליון שקלים לא יכול להתקרב אליו בכל דרך תנאי ומצב.

 

כתיבת תגובה